Van Groeningen geeft met ‘Beautiful Boy’ visitekaartje af

Beautiful Boy’ vertelt het waargebeurde verhaal van Nic Sheff (Timothée Chalamet) die worstelt met een drugsverslaving. Nic is een veelbelovende jongeman die, hoewel zijn ouders gescheiden zijn, uit een liefdevol gezin komt. Toch valt hij na enkele onschuldige jointjes ten prooi aan chrystal meth (Walter White kan u er alles over vertellen). Nics vader, journalist David Sheff (Steve Carell) doet er alles aan om zijn zoon te helpen.

Zowel Nic als David schreven een autobiografie over hun ervaringen. Van Groeningen baseerde zijn Amerikaanse debuut op die twee boeken. Het resultaat mag zeker gezien worden. Dat is in grote mate te danken aan de ijzersterke vertolkingen van de twee hoofdrolspelers. Chalamet, die vorig jaar naam maakte met zijn rol in ‘Call me by your Name’, toont aan dat hij één van de meeste beloftevolle acteurs van het moment is. Carell die we vooral kennen van zijn komische films liet in ‘The Big Short’ en vooral in ‘Foxcatcher’ al zien dat hij ook het serieuzere werk aankan. In ‘Beautiful Boy’ is hij wederom fantastisch. Het zou ons niet verbazen indien één van beide heren naar huis gaat met een Oscar.

Een ander opvallend aspect van de film is de vertelstructuur. Van Groeningen, die naar verluidt niet tevreden was met het montageproces, bracht zijn vaste monteur Nico Leunen over naar de VS om te helpen het geheel te monteren. Hoewel de montage ervoor zorgt dat de film geen saai chronologisch relaas wordt, is het door de vele flashbacks niet altijd even duidelijk waar de kijker zich juist bevindt in het verhaal. Spelen met de chronologie kan werken, maar je moet wel opletten dat je niet te veel van de hak op de tak springt. Ruben Impens, een andere vaste medewerker van Van Groeningen, was ook betrokken bij de film. Net als bij ‘The Broken Circle Breakdown’ en ‘Belgica’ verzorgde hij de cinematografie en dat doet hij voortreffelijk.

De soundtrack met nummers van o.a. Nirvana, John Lennon en Neil Young zal ook bij velen in de smaak vallen.

Felix Van Groeningen levert met ‘Beautiful Boy’ een pakkende film af die wordt gedragen door een voortreffelijke cast (met verder nog o.a. Maura Tierney & Amy Ryan). Of dergelijk kleinschalig drama de kassa’s zal doen rinkelen is maar de vraag maar dat de film succes zal oogsten op de festivals staat vast.

DM