Aquamans drietand doet het zwaard Excalibur verbleken tot een tandenstoker

Koning Orm staat op het punt om de zeven onderwater koninkrijken te verenigen en de strijd aan te gaan met de mensheid aan de oppervlakte. Zijn halfbroer Arthur / Aquaman en tevens rechtmatige eigenaar van de troon zal uit de schaduw moeten treden om een oorlog te voorkomen.

Zoals bij vele superhelden is men ook voor Aquaman de mosterd gaan halen bij de mythologie. Deze keer bij de halfgod Hercules. De oude Grieken zijn vervangen door het onderwatervolk van Atlantis.

Arthur Curry/Aquaman wordt vertolkt door Jason Momoa, die in een ver verleden nog vijf seizoenen meespeelde in Stargate Atlantis. Ook in Baywatch dook hij ooit op. Het leek wel in de sterren geschreven dat hij de onderwaterheld zou spelen. Momoa is perfect gecast. Met zijn indrukwekkende gestalte doet hij wat denken aan Dwayne Johnson, maar dan met meer haar en oogschaduw. Momoa staat er als een onder water gelopen huis. Hij is een geloofwaardige held en zijn oneliners werken. De ondersteunende cast is ook niet verkeerd met o.a. Dolph Lundgren, Patrick Wilson en een uitstekende Willem Dafoe. Zelfs Nicole Kidman trok haar zwemvliezen aan.

Vooral visueel is de film verbluffend. De onderwater setting ziet er ontzettend knap uit met de felle kleuren, en de golvende capes van de personages. Het is een plezier om naar te kijken. De film leent zich dan ook uitstekend om te zien in de bioscoop. De 4DX is in dit geval een meerwaarde. Tijdens de actiescènes bewegen de stoelen soms wel zeer hard, maar zeeziek zal je er niet van worden. Met de bombastische soundtrack, de voorbij vliegende waterschepen en epische veldslagen lijkt het soms Star Wars onder water. Jar Jar Binks krijg je gelukkig niet te zien.

De verantwoordelijke voor dit spektakel is regisseur James Wan. Hij zette jaren geleden het horrorgenre bijna eigenhandig terug op de kaart met o.a. Saw en The Conjuring. Wan regisseerde met Furious 7 ook de populairste aflevering uit The Fast & The Furious reeks. Met Aquaman gaat Wan nu vol de concurrentie aan met Marvel.

Bij DC zullen ze alvast in hun nopjes zijn want de box office cijfers liegen er niet om. Aquaman heeft op dit moment, na nog geen twee weken, al 822 miljoen opgebracht. Daarmee passeert de film zelfs Wonder Woman, veruit de beste en populairste film die DC recent uitbracht.

OMG

Besproken items