De mythologie van Carnivàle

Image
Carnivale

Carnivàle is een Amerikaanse TV-reeks die zich afspeelt in de Verenigde staten van de jaren 30. Deze serie werd bedacht door Daniel Knauf (The Blacklist) en werd uitgebracht door het kwaliteitsmerk HBO. Het verhaal in een nutshell: Ten gevolge van een grote economische depressie heerst er overal ter wereld armoede, het zijn donkere tijden en dit ervaren we vanuit het standpunt van een rondreizend circusgezelschap.

De twee centrale figuren zijn circusmedewerker Ben Hawkins (Nick Stahl, John Connor uit Terminator III) en prediker Justin Crowe (Clancy Brown / De villain uit Highlander I). Ze hebben beiden hun eigen aparte verhaallijn wat naar het einde toe ook mooi tot één geheel zal samenvloeien.

Het lijkt op het eerste zicht een serie te zijn die enkel een circusgezelschap volgt, maar het is veel meer dan dat en niets is wat het lijkt. Je komt gaandeweg de achtergrond van iedereen te weten en de rode draad wordt stilaan duidelijk. We hebben natuurlijk een bebaarde vrouw, een slangenmens (Adrienne Barbeau, een actrice met een horror verleden - The Thing, The Fog, …), de blinde “ziener” Ernst Lodz (de Belgische acteur Patrick Bauchau), een waarzegster die vanuit haar comateuze toestand haar dochter het woord laten voeren en nog een heleboel andere interessante personages. De beheerder van het circus is de kleinste dwerg die je ooit hebt gezien, Samson is zijn naam (Michael J. Anderson uit Twin Peaks) en hij werkt als tussenpersoon voor het mysterieuze “Management”. Management is iemand die vanuit een afgesloten wagon vanachter een gordijn alle touwtjes in handen heeft en enkel door Samson bezocht mag worden. Afleveringen lang zullen jullie enkel zijn magische stem horen en smachten naar zijn uiterlijk!

Geloof staat centraal, en dit verhaal gaat over de strijd tussen goed en kwaad, over het einde van het tijdperk van magie, en het begin van het tijdperk van de rede/wetenschap.

De mythologie van Carnivàle is grotendeels gebaseerd op het Hindoeïsme, zaken zoals een hogere entiteit en reïncarnatie komen aan bod. Dit zal gaandeweg duidelijk worden. Avatars, wezens met bovennatuurlijke krachten die het goede en het kwade vertegenwoordigen, vechten een eeuwige oorlog uit. Er is telkens maar één goedaardige en één kwaadaardige Avatar actief, deze worden Profeten genoemd. De eerste Avatar was een vrouw en wordt de Alpha genoemd, vrouwelijke Avatars hebben geen magische krachten maar kunnen wel kinderen baren waarvan de eerstgeborene jongen ooit de mantel “Profeet” zal verkrijgen en zijn gave wel zal kunnen gebruiken. De Alpha baarde een mannelijke tweeling - een unicum, en het eerste wezen van het licht en van het kwade was geboren. Het doorgeven van hun krachten aan de volgende generatie volgt hetzelfde principe als dat van bij blauw bloed - de adel dus, wanneer een Profeet sterft zal de eerste volgende Avatar in lijn de gave van zijn voorganger overnemen. Kans bepaald of die opvolger het goede of het kwade zal vertegenwoordig. Dus het kan perfect voorkomen dat een “goede” Profeet vader wordt van een jongen en wanneer die vader ooit sterft dan is er 50% kans dat zijn directe opvolger een goede of een duistere Avatar zal worden. Wanneer de huidige Profeet kinderloos is bij sterfte zal zijn broer of neef de mantel overnemen, maar deze zal beperktere krachten hebben vermits enkel een directe opvolger een volwaardige Profeet kan zijn. Wanneer een vrouw bevalt van een Avatar zal ze nooit meer kinderen kunnen baren en gek worden. De eerste geborene mannelijke kinderen worden “Avatara” genoemd, oftewel Prinsen. Kinderen van een Avatar die geen directe opvolgers zijn worden “Vectori” genoemd, wezens met het magische Avatar bloed die dus enkel de potentie hebben om ooit Profeet te worden wanneer de directe opvolger kinderloos sterft. Een Vectori die toch ooit de mantel van een Avatar verkrijgt kan op zijn beurt wel weer een volwaardige Profeet op de wereld zetten. Wanneer een Profeet door zijn directe opvolger vermoord wordt of op zijn sterfbed vrijwillig zijn gave overgeeft, dan krijgt de opvolger de volwaardige krachten van zijn voorganger (zegen). Wanneer een Profeet op een andere manier aan zijn einde komt zal de nieuwe Profeet zonder zegen beginnen en zullen zijn krachten maar gedeeltelijk vrij komen. De allerlaatste kwaadaardige Profeet krijgt een speciale mantel, en wordt de Usher genoemd. Deze bevat een tatoeage van een boom en hij zal het einde der tijden inleiden. Op hetzelfde moment zal de Omega opstaan, een reïncarnatie van de eerste Avatar (de Alpha - weer een vrouw dus) en deze zal tevens de allerlaatste Avatar zijn waarmee de cirkel dus volledig rond is.

Om niet teveel weg te geven zal ik de identiteiten van de huidige generatie Profeten niet verklappen, hun gaven zal ik ook niet prijs geven, maar hier draait het dus eigenlijk om. Het leuke is ook dat we in de serie ook af en toe visioenen/flash-backs te zien krijgen waarin de vorige generatie Profeten te zien zijn.

De kwaliteit van deze serie is enorm hoog, alles is afgewerkt tot in de puntjes, een cast om U tegen te zeggen en een werkelijk briljant verhaal. Het neerpennen van het Avatar systeem alleen al laat me al terug watertanden! De grove lijnen van de vele seizoenen werden op voorhand al neergepend door Daniel Knauf, net zoals George Lucas dat voor Star Wars deed. Dit verhaal bestaat uit drie fases, die op hun beurt dan weer uit twee seizoenen bestaan. Jammer genoeg is er slechts één fase volledig uitgekomen, twee seizoenen dus. Vervolgens zette HBO er een punt achter. De enorme kost om al dit moois te ontwikkelen was niet meer in verhouding met de hoeveelheid kijkers. De serie won o.a. vijf Emmys.

Maar het goede nieuws is wel dat dus het eerste deel volledig afgerond was en er zitten ook een heleboel visioenen in die verwijzen naar de twee overige delen. Van wat ik geleerd heb uit jaren research is dat tussen de volgende onverfilmde delen een grote tijdsprong zou zitten. Deel twee zou zich net voor en tijdens de 2de wereldoorlog afspelen. Het circus van Samson is dit keer terug verplaatst naar Europa. Deel drie zou iets te maken hebben met een atoomoorlog waarmee er dan duidelijk wordt wat er met die “valse zon” uit de profetie van Samson werd bedoeld. Daniel Knauf probeert tot op heden nog altijd om het volledige verhaal te publiceren, maar HBO wil de rechten niet vrijgeven.

OMG